lauantai 17. lokakuuta 2009

Monopolissa on hyvä olla

Tuossa päivänä eräänä aloin miettimään kuinka kaupoissa joudutaan heittämään hyvää (vanhentunutta) ruokaa pois. Ajatus tuli mieleeni kun ostin jotain Ekströmsin jälkiruokaa jota myytiin hintaan 0.99 euroa, kun ovh jälkiruoassa oli jotain 5 euron luokkaa. Syynä huimaan alennukseen oli luonnollisesti se, että kyseinen jälkiruoka oli menossa joulukuussa vanhaksi - niinpä sitä kannatti nyt myydä sisäänostohintaan, kun siitä vielä jotain sai takaisin. Joulukuussa ylijäämä pitäisikin sitten heittää jo roskikseen.

Kuinkahan paljon kaupat heittävät ruoka-aineksia roskikseen, koska ovat arvioineet väärin kyseisen tuotteen myynnin ja siksi se vanhenee? Olisi mukava kuitata koko ongelma olan kohtautuksella: mitä se minua liikuttaa, se on kauppiaan ongelma. Mutta valitettavasti asia ei ole niin yksioikoinen. Pitää miettiä, että jokuhan sen roskiin heitetynkin ruuan maksaa. No, kauppias maksaa sen tietenkin silloin kun se kyseistä tuotetta hyllylleen tilaa. Mutta ei sillä kauppiaalla mitään salaista kassaa ole, mistä voi kuitata ylijäämät ja virheostokset. Eipä ole, ei - kaikki poisheitettävä lasketaan myytävien tuotteiden hintaan.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että kun sinä ostat litran maitoa, ostat itse asiassa sen litran JA osan siitä ylijäämämaidosta mitä ei pystytä myymään. Eli voi olla, että maksat itse asiassa yhdestä litrasta ja yhdestä desilitrasta. Käytännössä siis 10% ylihintaa.

Ongelma ei periaatteessa ole mitenkään suomalainen. Saman ongelman kanssa painivat kaikki kuluttajat ja kauppiaat. Mutta me Suomessa elämme siinä mielessä onnellisessa asemassa, että meillä vallitsee kaupan alalla lähes monopoli. Meillä tosin ei ole yhtä kauppaa, joka myy yksinoikeudella - meillä kauppoja on kaksi. Mutta miksi nuo kaksi kilpailisivat verissäpäin asiakkaista - on paljon mukavampaa jakaa asiakaskunta kahtia ja rahastaa "omalta puolikkaalta" tyytyväisenä. Muualla maailmassa, kauppiaat joutuvat laskemaan tilauksensa tarkkaan, koska heillä ei ole samanlaista mahdollisuutta automaattisesti ja surutta, lisätä hävikkiä tai ylijäämää suoraan hintaan. Mikäli ulkomailla kauppias ei osaa arvioida kysynnän ja hinna suhdetta oikein, loppuu häneltä pian liiketoiminta, sillä siellä asiakkaan ei tarvitse maksaa  sokeasti kauppiaan pyytämää hintaa.

Ei kommentteja: