torstai 3. heinäkuuta 2008

Verkkokauppa karkaa ulkomaille

Huvittuneena kuuntelin kun uutisissa käsiteltiin tänään sitä kuinka suomlaiset ostavat tavaraa verkosta, mutta ostoksista suurin osa (50-75%) menee ulkomaille. Sopranos yritysen vara tj. selitteli kuinka suomessa yritetään "myydä" verkkokauppoja lähinnä teknologialla eikä verkkokaupan mukanaan tuomalla tehokkuudella tai sen tarjoamilla markkinointimahdollisuuksilla.

Enpä väitä, etteikö Sopranosin pomo olisi ollut osittain oikeassa, mutta itse pelkään, että ongelmat ovat syvemmällä kuin vain siinä miten verkkokauppaa myydään yrittäjille. Valitettava tosiasia on se, että olemme oman veropolitiikkamme, ALV kantamme ja julmetun pienen koon ja syrjäisen sijainnin takia auttamattomasti ulkona verkkokaupasta. Käytännössä KAIKKI mikä ei vanhene, säry tai mene pahaksi kannattaa jo tilata ulkomailta. Meillä on mm. etelänaapurissa suomenkielentaitoinen EU maa, missä kustannustaso ei ole karannut vielä käsistä ja missä veropolitiikalla pyritään pitää huolta maan kilpailukyyvstä, eikä vaikka maanviljelijöistä. Ja heikon dollarin takia pienet ostokset kannattaa tehdä jo USA:sta. Tulli ei puutu ostoksiin minkä tulli+alv summa jää alle 10 euron. Se tarkoittaa esim DVD tai CD levyissä jo noin 40 Euron ostoksia ja 40 Euroa on yli 60 USD.

Kyllä tämä on ihan oikeasti huolestuttavaa, kun meikäläinen valtiovalta ei tunnu heräävän ongelmaan - vaan ennemminkin hautaa päänsä. Jos tälle menolle ei saada suunnanmuutosta, ei 20 vuoden kuluttua ole ketään maksamassa eläkkeitä, tai paljon muutakaan.

On todella sääli, että kotimaisella kaupalla ei ole työkaluja taistella ulkomaisia myyjiä vastaan. On turha selitellä takuu tai muita asioita, kun suurin osa kansainvälisistä tuotteista tarjoaa kansainvälisen takuun. 22% ALV on tappava.

Ei kommentteja: