keskiviikko 6. elokuuta 2008

Kännyköistä tulee Iphoneja vai Nokia fuusioituu Motorolan kanssa

Alkoi hatuttamaan tuo nykyinen uutisointi. Minulla on muodostunut sellainen käsitys, että yhä useammat tiedotusvälineet alkavat muistuttaa ns. keltaista lehdistöä, joka kaivaa "uutisista" jotain raflaavaa otsikkoon. Anssi Kela tuohtui aikaisemmin tällä viikolla / viime viikolla toisen hallitsevan iltapäivälehden otsikointiin, missä oli rakennettu haastattelun sivulauseesta raflaava, ja aiheen ohi täysin menevä otsikko.

Toinen turhauttava ilmiö on PR artikkelit. Eli maksetut (tai maksetuilta vaikuttavat) artikkelit jotka kertovat jostain tuoreesta tuotteesta tai palvelusta täysin kritiikittömästi. Apple lienee PR osastolla täysin suvereeni.

Talouselämässä oli tänään uutinen joka otsikoitiin "Kännyköistä tulee Iphoneja". Tämä uutinen voidaan luokitella melkein kumpaankin kategoriaan: keltaiseen lehdistöön ja PR:ksi.

Uutinen perustui Gartnerin julkaisemaan katsaukseen, missä on mm. kerrottu heidän ymmärrys matkapuhelinalan tulevaisuuden ilmiöistä. (mainttakoon tässä kohtaa, että itse en ole Gartnerin katsausta lukenut). Artikkelin mukaan kännyköistä tulee Iphoneja koska
  1. Uusien ominaisuuksien lisäämiseksi käyttäjän ei enää tarvitse ostaa uutta kännykkää, vaan riittää, että puhelimen ohjelmisto päivitetään. Kyse on siis ominaisuudesta mikä on saanut julkisuutta Iphonen yhteydessä, mutta samaa metodia on käyttänyt myös muuan kotimainen matkapuhelinyhtiö.
  2. Kännyköiden käyttöliittymät tulevat yksinkertaistumaan (tästä voidaan varmasti antaa oikeutettu tunnustus Applelle ideologian edelläkävijänä).
  3. Kännyköistä tulee elämäntytylisymboleja. Tästäkin(kö) on Applea kiittäminen? Käsittääkseni lähes kaikki matkapuhelinyhtiöt tuottavat samankaltaisilla toiminnallisuuksilla varustettuja puhelimia eri kohdeyleisöille. Usein vain puhelimen muotoilu eroaa saman valmistajan muista puhelinmalleista.
  4. Vanhat puhelinyhtiöt yhdistyvät ja alalle tulee uusia yrittäjiä perinteisestä kulutuselektroniikan alueelta.
  5. Laitevalmistajat alkavat tuottaa uusia palvelukokonaisuuksia liikevaihdon kasvattamiseksi... Esimerkkinä tästä mainittiin Nokian Ovi -palvelut.
Muita mainittavia artikkelin kohokohtia oli maininta, että matkapuhelinmyynti kasvaa hieman.

Näistä aineksista toimittaja rustasi otsikon: Kännyköistä tulee Iphoneja.

Mielestäni yhtä hyvä otsikko olisi ollut: "Kännyköistä tulee autoja." Onhan auto perinteinen statussymboli. Tai esimerkiksi: "Nokia fuusioituu Motorolan kanssa".

Ei kommentteja: