tiistai 2. syyskuuta 2008

Öljytynnyri vastaan diesellitra

Raakaöljyn tynnyrihinta on laskenut noin 110 yhdysvaltojen dollariin. Parhaimmillaan hinta on käynyt jo 105 dollarissa. ST1 Tampereen Lielahdessa myy dieseliä hintaan 1.37 euroa / litra. Hmm. noin 40 - 45 dollarin hinnanalennus öljyn tynnyrihinnassa (siis noin 30% alennus) on pudottanut pumpulla dieselin hintaa noin 5 senttiä (mikä on siis ruhtinaalliset 3.5% alennusta).

Lisäksi on vähintäänkin mielenkiintoista miten Lahdessa diesellitran hinta oli noin reilu viikko sitten 1.29 euroa / litra. Olisi varsin mielenkiintoista ymmärtää miksi Lahdessa diesel maksaa noin 7 senttiä vähemmän kuin Tampereella. Molemmat kaupungit ovat sisämaassa, joten polttoaine pitää kuljetta kyseisiin kaupunkeihin maantietä pitkin. Matkaa Lahteen on Helsingistä noin 100 kilometriä, kun Tampereelle matkaa on 160 kilometriä. Vai tuleeko polttoaineet Suomeen Porvoon kautta? Porvoosta Lahteen on matkaa 81 kilometriä, kun matka Tampereelle on puolestaan 210 kilometriä. Ehkä tuo 130 kilometrin matka aiheuttaa tuon seitsemän sentin hintaeron. Vai voisiko olla niin, että tampereella polttoainekauppiaiden ei tarvitse kilpailla, ja hinnat on sovittu jossain muualla?

En viitsi tässä kohtaa edes mainita polttoaineen hintaa Kotkassa, sillä se saisi muut vain itkemään kateuttaan...

Jos nyt pääsisin kysymään hinnan hidasta laskemista öljyalankeskusliiton puheenjohtajalta, tai joltain muulta polttoainekaupan edustajalta, voisin kuvitella kuulevani mm. seuraavia selityksiä
  • pumppuhinta seuraa tynnyrihintaa viiveellä
  • meillä on varastoissa paljon kalliilla ostettua polttoainetta
  • Polttoaineiden hinnat eivät koskaan nousseet öljytynnyrin hinnan edellyttämälle tasolle
  • Eurooppa (ja Suomi) kärsii kroonisesta dieselpulasta
  • polttoaineen hinnassa veron osuus on yli 70%, eikä kauppiaalle jäävässä katteessa ole juurikaan tinkivaraa
  • Hirmumyrsky Gustav aiheuttaa epävarmuutta öljyn hinnassa
  • Hirmumyrskyn laantuminen aiheutti epätasapainoa öljymarkkinoilla
  • Yhdysvaltojen öljyvarannon suuruus ei ole selvä
  • OPEC on vähentänyt öljyn tuotantoa
  • OPEC on lisännyt öljyn tuotantoa
  • Aasian kehittyvät markkinat vetävät polttoaineen markkinahintaa ylöspäin
Siinä nyt muutama selitys mitä minulle on jäänyt mieleeni ainaisista selittelyistä.

Ei kommentteja: