tiistai 7. lokakuuta 2008

Jonottaminen on vaikeaa

Suomessa on totuttu jonottamaan. Meillä saa jonottaa joka paikaan; oli kyseessä puhelinpalvelu, pankkiautomaatti, kaupan kassa, elokuvateatterin lipunmyynti, julkiset vessat, ... joka paikkaan jonotetaan.

Mutta huolimatta siitä, että jonot ovat meillä arkipäivää, ja kaikki inhoavat jonottamista, ei meillä kaupoissa silti ole otettu käyttöön juurikaan menetelmiä millä jonotusta saisi ohjattua ja tasoitettua. Meillä asiakkaat valitsevat mille kassalle menevät, ja seisovat siinä jonossa kunnes oma vuoro sattuu kohdalle. Normaalisti jonossa seistessä vilkuillaan viereiseen jonoon ja seurataan kuinka hyvin se vetää. Ja viereinen kassa vetää aina paremmin; ainakin niin kauan kunnes päätetään vaihtaa kassaa. Ruokakaupassa jonon valinta on muodostumassa taiteenlajiksi. Ensin kävellään koko kassarivin ohi, katsotaan onko kassalla harjoittelija vai kokenut kassankäsittelijä. Seuraavaksi tarkastellaan mitä ostettavaa kussakin jonossa muilla asiakkailla on. Vaikka jono olisi lyhyt, kannattaa sitä välttää mikäli jollain asiakkaalla on paljon ostoksia, tai vaatteita. Ja jos käy niin onnellisesti, että jonnekin avataan uusi kassa, rynnätään sinne armottomasti jonon perältä - välittämättä siitä, etät jonossa edessä on ihmisiä jotka ovat jonottaneet jo pidemmän aikaa. Siinä kohdassa ei solidaarisuutta tunneta. Ruokakaupassa jonotuksen järkeistäminen voisi olla vaikeaa.

Vaatekaupoilla sen sijaan ei ole mitään tekosyitä siihen, että jonotus toimii huonosti. Pahimmillaan kaupoissa jonot suunnitellaan niin, että ne tukkivat käytävät. Ja aina osa jonoista vetää paremmin kuin toiset.

USA:ssa lähes kaikissa vaatekaupoissa (ja useissa muissa toimipisteissä, ruokakauppoja lukuunottamatta) on jonottamiseen liittyvä ongelmat ratkaistu varsin helpolla ja pienellä tempulla: Kassarivistölle johtaa vain yksi jono, joka ohjataan tolppien ja nauhojen avulla siten, että se vie mahdollisimman vähän tilaa kaupassa. Lisäksi kaupat ovat lisänneet jonojen varteen pieniä myyntikoreja, mistä voi tehdä viime hetken ostokset siinä jonottamisen lomassa.

Tämä mekanismi varmistaa sen, että jonottaminen ei enää riipu niin paljoa tuurista, vaan kaikki asiakkaat jonottavat suunnilleen yhtä kauan. Vapautuva kassa huutaa aina sen ainoan jonon ensimmäisen asiakkaan asioimaan. Lisäksi jonot eivät muodosta tukoksia kauppaan - ja jonottamisen lomassa on mahdollisuus myydä vielä jotain pientä (kuten ruokakaupassakin kassan vieressä on mm. jäätelöä, pastilleja jne).

Tähän menetelmään olen törmännyt Suomessa VAIN Helsinki-Vantaan lentokentällä. Missään kaupassa tai muussa vastaavassa, ei meillä vain osata järjestää jonoja viisaasti ja tasapuolisesti.

Miksi minä sitten valitan tästä nyt? Muutama päivä sitten satuin kauppaan ja siellä oli pullon palautusautomaateilla ongelmia. Vain yksi automaatti oli käytössä. Tästä seurasi se, että automaatille alkoi syntyä pitkä jono. Siinä noin 10 minuuttia seistyäni (olin jonossa jo sijalla viisi, ja takanani oli toinen mokoma), kun yhtäkkiä toinen automaatti vapautui. Vain muutamassa sekunnissa tuon ainoan jonon perältä juostiin vapautuneen automaatin luo asioimaan - vähät välittämättä siitä, että jonon kärjessä oli reilusti ihmisiä jotka olivat jonottaneet pidempään. Siinä kohtaa tuli taas mieleeni kuinka päin helvettiä meillä jonottaminen on noin keskimäärin järjestetty.

Ei kommentteja: