keskiviikko 8. elokuuta 2007

Olis kilpailijoilla oppimista

Yleensä kun ajattelen melkein mitä tahansa ostoskokemusta, mieleni tekisi vääntää kovaääninen itkuvirsi. Pääsääntöisesti kun ostan jotain (ihan mitä tahansa) hommassa joku ei toimi. Olkoon se sitten itse myymälä ja ao. kaupan/liikkeen asiakaspalvelu (tai sen puute), tuote ei vastaa odotuksia tai joku muu, mutta joku kuviossa menee aina metsään. Onneksi joukkoon mahtuu poikkeuksiakin - Gigantti on erinomainen. Siis ihan oikeasti, Gigantissa on perusjutut kunnossa ja siksi asioin siellä mielelläni. Jos tarvitsen kodin elektroniikkaa (siis perusvempeleitä), niin ensimmäinen osoite on selvä.

Mikäs Gigantissa sitten on niin paljon paremmin kuin kilpailijoilla?
  1. Asiakaspalvelu: normaalisti (poikkeuksiakin on sattunut) ei Gigantissa tarvitse kauaa hyllyjen luona palloilla ennenkuin myyjä tulee kysymään voiko hän auttaa. Varmaan moni kilpailijakin tekisi saman, mutta on vain liikaa asiakkaita. Tai sitten homma on vain niin, että Gigantissa on riittävästi myyjiä!
  2. Palautusoikeus: Kyllä sitä tekee ostoksensa mielellään kun tietää, että tuotteen voi palauttaa 30 päivän kuluessa ilman mitään erityistä syytä. Kerran olen tätä mahdollisuutta joutunut käyttämään, mutta vain kerran.
  3. Takuu: tuotteen takuukorjaukset toimii... välillä hitaasti, mutta toimii. Kerran minulta hajos mp3 soitin 11 kk käytön jälkeen. Ao mallia ei enää myyty, joten sain sen sijaan rahat takaisin.
  4. Valikoima: ei yllä ehkä ihan eritysliikkeiden tasolle, mutta peruskuluttajalle loistava.
  5. Hinta: Ja jostain kummasta syystä Gigantti onnistuu myymään tuotteitaan kilpailukykyiseen hintaan ( eli halvemmalla kuin kilpailijat)
En teidä miten Gigantti on onnistunut rakentamaan konseptinsa noinkin toimivaksi. Itse asioin viimeksi tänään Tampereen Lielahden Gigantissa ja kaupasta ulosmarssiessani oli hyvä mieli, ja kassi täynnä ostoksia.

Ei kommentteja: