tiistai 25. maaliskuuta 2008

Dieselin hinta nousu-uralla

Ostin pari vuotta sitten uuden auton. Tiesin, että joudun työni takia ajamaan reilusti, joten laskeskelin, että valitsemalla diesel käyttöisen auton, saan hoidettua nuo työmatkat melkein kohtuuhintaan. Oi niitä onnenpäiviä kun muistan tankanneeni tankillisen dieseliä hintaan 45 euroa. Normaalisti tankkaan noin 50 litraa, joten litrahinnaksi jää noin 90 senttiä. Eikä noista onnenpäivistä ole kuin alle kaksi vuotta aikaa.

Mutta sitten tapahtui jotain käsittämätöntä ... Hallitus [tai joku muu valtionelin] päättikin uusia ajoneuvoverotusta. Suomi on ollut EU:n mustalla listalla omapäisen ja kansalaisiaan sortavan autoverokikkailun seurauksena. Päätös toisensa jälkeen on Tulli ja/tai valtio joutunut tarkistamaan mm. käytettyjen autojen verotusta. Mutta nyt päätti valtio pistää hommat ruotuun kertaheitolla. Joku supisi ministerien korvaan, että diesel autot ovat ympäristöystävällisempiä kuin bensamoottorilliset. Niinpä Kokoomus ja Keskusta löysivät pienen luontoaktivistin itsestään ja ajoivat verouudistuksen läpi armottomalla päättäväisyydellä. Tämän seurauksena vuoden 2007 joulukuussa ei myyty melkein yhtään autoa koko maassa, ja tammialessa myytiin vain dieseleitä.

Tästäkös innostui polttoaineiden jalostajat ja maahantuojat. Mikä loistava tilaisuus korottaa dieselin hintaa, eihän tavallinen kansa ajattele, että hinta nousee, kun se on kuitenkin vielä hieman bensiiniä edullisempaa. Rivimies unohtaa varmaankin sen, että dieselin verokohtelu on erilaista kuin bensiinin. Dieselautojen omistajat maksavat yhä auton painoon sidottua käyttövoimaveroa.

Kun kuulin autoveron uudistamisesta, muistan sanoneeni muutamille tutuilleni, että diesel on saman hintaista kuin 95 oktaaninen bensiini jo ennen kuin dieselin verotus muutetaan samanlaiseksi kuin bensiinillä. Niinpä sinä päivänä kuin dieseliin kohdistetaan samanlaiset verot kuin bensiiniin, on diesel tuon 20-30 senttiä 95 oktaanista kalliimpaa.

Mielenkiintoinen näkökulma tuli mieleeni muutama viikko sitten. Kuulin aamulla Radio Suomi Pop -uutisissa, että polttoaineen veromuutoksella ei ollut valtiovarainministeriön kaavailemaan vaikutusta autoilun määrään. Päin vastoin, autoilla on ajettu enemmän kuin aikaisemmin. Toisaalta samaan aikaan polttoaineen myynti on vähentynyt noin 8%. Tämä selitettiin uutisissa sillä, että ihmiset ajavat vähemmän kuluttavilla autoilla. Mikä on mielenkiintoista, on se, että samaan aikaan polttoaineen hinta on noussut ja noussut ja noussut. Ja veikkaanpa, että kun alentunut myyntimäärä kerrotaan korotetulla myyntihinnalla, tulee tulosta suunnilleen sama kuin vastaava tulo oli ennen hinnankorotuksia ja verouudistuksia.

Mitä tästä siis voimme oppia:
  1. öljy-yhtiöt tekevät tulosta riippumatta tynnyrihinnasta tai kulutuksesta
  2. Autojen verouudistus on lähinnä savuverho millä pidetään kansalaiset tasaisesti hämillään.
  3. koko lystin maksaa aina autoileva kansa.

Ei kommentteja: