lauantai 28. helmikuuta 2009

Sähkön hinta raivostuttaa

Viimeisen parin vuoden aikana on lehdissä kirjoitettu sähkön hinnasta ja erityisesti sen jatkuvasta nousemisesta. Ihmiset ovat olleet erinomaisen tuohtuneita siitä, että sähköpörssin käyttöönoton jälkeen hinnat ovat nousseet tauotta. Lisäksi sähköyhtiöiden (Fortum) johtajat ovat kuitenneet huimia bonuksia koska ovat onnistuneet hilaamaan sähkön hinnan ylös, ja sitä kautta yrityksen tuloksen ennätyksiin.

Myös minua on sähkön hinta harmittanut. Mutta se on hyödyke, mitä ilman on lähes mahdoton elää. Pari vuotta sitten kokeilin löytäisinkö halvemman sähköntoimittajan kuin Tampereen Sähkö. Tuolloin ei löytynyt, joten pidin sähkön toimittajani samana. Toissapäivänä sain kuitekin Tampereen sähköltä epämiellyttävän yllätyksen. Sain tasauslaskun joka sisälsi tasauksia vuodelta 2007. Siis lähes puolentoista vuoden takaisia tasauksia. Lisäksi arviot olivat totaalisen pielessä joten tasattavaa oli. Lasku oli käytännössä katsoen puolen vuoden sähkölaskun verran (eli yli 250 euroa). Tiedän, että Tampereen sähköllä on ollut ongelmia laskutuksensa kanssa. Mutta asiakkaana minä en ole niin kiinnostunut miksi asiat menevät vikaan. Ihan kuin Sammon järjestelmäsotkussa, ei se kuluttajaa kiinnosta miksi rahaa ei saa tililtä. Sähkölaskun seurana tuli pahoittelukirje ja ohjeet mikäli haluaisin sopia tasauslaskun maksamiseen lykkäystä. Kaunis ele, mutta ei juuri muuta.

Saatuani sähkölaskun kesti noin 20 minuuttia, ja sähkön toimittaja oli vaihdettu. Jatkossa Tampereen sähkölaitos saa minulta enää sähkönsiirtomaksut. 50% tuloista siirtyi toiselle sähköyhtiölle.

Miksi näin tapahtui? Jos olisin saanut normaalin sähkölaskun, tuskin olisin alkanut tutkimaan mihin hintaan sähköä tällä hetkellä myydään. Mutta tuo puolentoista vuoden tasauslasku oli liikaa - niinpä minun tapauksessani veikkaisin, että sähkölaitoksen järjestelmäuudistus johti asiakkaan menetykseen. En tiedä olinko ainoa joka tuosta tasauslaskusta tuohtui - luultavasti en ollut ainoa.

Ei kommentteja: