torstai 18. joulukuuta 2008

Asiakas on taas arvossaan

Joulu on taas tulossa ja kuluttajat pitää saada ostoksille. Talousuutisoinnin (ja ehkä jopa yleisen taloustilanteen) innoittamina osa kaupoista on aloittanut alennusmyynnit jo näin joulua ennen, jotta saisivat ihmiset ostoksille nyt, eikä tammikuussa, tai kenties ei koskaan. Kuluttajana tämä kuulostaa ihan hyvältä, joskaan niistä tuotteista mitä minä olen ostamassa jouluksi, ei juurikaan ole alennuksia näkynyt. Toinen epäonni minulla on käynyt siinä, että olen ostanut suurimman osan joululahjoja jo marraskuussa - täyteen hintaan tietenkin.

Toinen mielenkiintoinen ilmiö heikkenevän talouden aattona on sähköpostin määrä. Olen viime viikkojen aikana saanut kymmenkertaisen määrän ostokehoituksia, muistutuksia ja tarjouksia sähköpostiini. Kyse ei suinkaan ole siitä, että olisin nyt liittynyt uusille postituslistoille. Ei, vaan nyt on myyjiä yhtäkkiä alkanut kiinnostaa edullinen myyminen ja aktiivinen markkinointi. Mikään ei ole niin halpaa markkinointia kuin sähköpostimarkkinointi. Niinpä postia tulee viikottain, ellei peräti päivittäin, erilaisilta kauppiailta joiden kanssa en muista asioineeni vuosiin. Sama ilmiö EI ole esiintynyt aikaisempina vuosina.

Vuosi sitten olisin halunnut asennuttaa autooni webasto -lämmitysjärjestelmän. Tuolloin lähestyin muutamaa asennuksia suorittavaa yritystä (täällä Tampereella) sähköpostilla. Kysymykseni tuolloin kuului: asennatteko minun automerkkiini webastoja, millaiset jonot heillä on ja paljon laite+asennus maksaa. Tuolloin en saanut yhtään vastausta.

Täytyy katsoa tänä talvena uudestaan josko rahani kelpaisivat nyt webastojen asentajille; vai vieläkö on niin kova vauhti, ettei tarvitse asiakkaille edes vastata; elleivät he vaivaudu tiskille kysymään.

Ei kommentteja: